CAS 20 S2R Tatra Terrno1


  Vyvěšeno dne: 22.09.2020

  
   Zveřejnil:  Hasič Tom

Nová a moderní CAS nahradila v roce 2011 naši CAS 32 T 815, která nám dobře sloužila po dobu 22 let. I když tato nová krasavice má o 4 000 litr ůvody méně, je mnohem více a účelně vybavena - a to nejen k požárům, ale i na dopravní nehody a ostatní technické zásahy. Tatra 815 Terrno je standardní známou cisternou se stálým pohonem zadní nápravy, připojitelným pohonem přední nápravy a s možností uzavřít nápravový diferenciál. Motor je naftový, vznětový, čtyřdobý, přeplňovaný s chlazením plnicího vzduchu, vidlicový, vzduchem chlazený osmiválec s přímým vstřikem paliva, s rozvodem OHV. Motor splňuje emisní normu EURO V. Dosahuje výkonu 325 kW při 1 800 otáčkách za minutu. Převodovka má elektronický systémem řazení Norgren. Převodovka je vybavena pomocným pohonem pro pohon vodního čerpadla. Činnost pohonu je možná i při jízdě vozidla do 10 km/hod. V zadní části vozidla je tažné zařízení čepem o průměru 40 mm pro nebrzděný přívěs 900 kg a pro brzděný přívěs nájezdovou brzdou 3 500 kg. Samotné vozidlo lze použít k okamžitému hašení vodou nebo pěnou z vlastních nádrží, které jsou vyrobeny z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Vejde se do nich 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla. Tyto nádrže jsou propojeny a tím se navýšila kapacita nádrže na vodu na 4 240 litrů. Zásah vodou z CAS lze provádět jak za jízdy použitím otočné lafety, která již není stabilně na nástavbě, ale je ji třeba před použitím nainstalovat na skryté, a tím nepřekážející, hrdlo armatury rozvodu vody od čerpadla na horní části nástavby automobilu. A jako i u ostatních cisteren se dá hasit i za klidu vozidla. Čerpací zařízení je poháněno od motoru, umožňuje použití nízkého nebo vysokého tlaku s automatickou vývěvou, která má za úkol zavodnit čerpadlo. Maximální průtok je 2 000 l/min. Průtokový naviják s elektrickým zpětným navíjením a tvarově stálou pryžovou hadicí délky 60 m je zakončen kombinovanou proudnicí AWG s odnímatelným nástavcem na pěnu.

Pracovní prostor okolo vozu osvětlují LED diody. Mezi kabinou a nástavbou je pneumaticky ovládaný osvětlovací stožár TEKLITE TF 340 ENTIS 4×500 W s dosažitelnou výškou 5 metrů.

Kabina pro osádku a její vybavení

Kabina je určena pro posádku 1+5. Je osazena 6 vzduchovými přetlakovými dýchacími přístroji Dräger, které jsou v každé sedačce pro mužstvo a uprostřed nad krytem motoru a pěti náhradními lahvemi, mezi opěradly sedaček. Mezi řidičem a velitelem, v panelu nad čelním oknem, je umístěno ovládání světelné a zvukové rampy, radiostanice Motorola a uprostřed předního okna snímá jízdu k zásahu kamera. Vytápění kabiny je zajištěné nezávislým topením. Pod zadní řadou sedadel je úložný prostor pro uložení osobních ochranných pomůcek, jsou zde také záchranná lezecká lana, brodicí kalhoty a ostatní drobné požární příslušenství, tento prostor je přístupný po odklopení sedáků shora. Ve střední horní části kabiny osádky je umístěna úložná police přes celou šíři kabiny osádky přístupná zezadu s nosítky, krčními límci. Na hliníkových skříňkách po obou stranách u zadních dveří jsou uloženy ochranné gumové rukavice, vesty k zvýraznění zasahujících hasičů a různé věcné prostředky, na těchto úložných skříňkách nechybí dobíječe s kapesními radiostanicemi Motorola a se svítilnami Megalit po stranách jsou držáky PET lahví s pitnou vodou. V odkládacím boxu na krytu motoru mezi řidičem a velitelem je fotoaparát, dalekohled a potřebná dokumentace a materiály pro velitele družstva..

Nástavba a čerpací zařízení

Karoserie nástavby je montovaná ze speciálních hliníkových profilů a oplechována hliníkovým plechem při použití technologie lepení. Pomocný rám karoserie je upevněn k rámu vozidla pomocí kotevních patek.

Úložné skříně jsou opatřeny uzavíracími roletkami s průběžným madlem v celé šířce roletky. Další část karoserie tvoří zadní prostorná skříň pro čerpací zařízení která je kryta nahoru výklopnými dveřmi.

Všechny roletky a dveře nástavby mají zámky, které se dají zajišťovat i odjišťovat stejným klíčem pro příslušné vozidlo. Výška madla otevřené roletky je max. 2000 mm od země.

Pod předním nárazníkem je umístěna asanační lišta. Asanační lišta je potrubím trvale propojena s čerpacím zařízením. Ovládání přívodu vody se provádí z kabiny řidiče. A na předním nárazníku je umístěn elektrický naviják.

V levé přední skříni je umístěn výsuvný osvětlovací stožár TEKLITE. Rampa je tvořena 4 reflektory 4x500 W rozmístěnými v kruhu po 90° tak, aby rovnoměrně osvětlovaly místo zásahu, stožár je pneumaticky ovládaný s dosažitelnou výškou 5 metrů. Dále je zde zabudována 3,8 kWA elektrocentrála GEKO, s kterou se propojuje osvětlovací stožár. Dále jsou zde dva stativy s reflektory, přenosné reflektory lze umístit i na nástavbu, 2 ks. cívky s prodlužovacími kabely 30m dlouhé a různé přechody do elektrických zásuvek. Kalové motorové čerpadlo a zásobou pohonných hmot uložených v pětilitrovém kanistru. Rovněž je zde uložen 1 ks. RHP 6 kg. Práškový a 1 ks. 5 kg. CO2

V levé prostřední skříni nástavby je uloženo 8 ks požárních hadic B a 6 požárních hadic C, z toho 4 ks, jsou uloženy ve dvou transportních nosičích. Rovněž jsou zde různé druhy proudnic, přechody B/C a rozdělovač.

Ve třetí levé skříni nástavby je požární hadice C určená pro rychlý zásah, ruční džberová stříkačka, na otočném platu je uchycena proudnice na kartuše s tuhým smáčedlem, přiměšovač na pěnu, hydrantový nástavec s klíčem a páčidlo.

V pravé přední části nástavby je umístěna na otočném platu pohonná jednotka s pracovními nástroji ( rozpínací a střihací hydraulický nástroj, střihač pedálů , ruční záložní pumpa, variabilní univerzální nástroj, páčidlo, pákové nůžky. Dále je zde kufr s přímočarou pilou, kufr s protiběžnou pilou, klíny k stabilizaci havarovaných vozidel, deky a popruhy.

V pravé prostřední skříni nástavby nalezneme přetlakový ventilátor s možností skrápění, motorovou pilu s ochrannými prostředky a kanistr s náhradními \PHM. Dále je zde uložen kufr s oživovacím přístrojem Saturn OXI, sekyrka a další tři hliníkové bedny s nářadím, elektro nářadím a lékárnou. Je zde i ochranný oblek na zásah s obtížným hmyzem s kuklou.

V pravé zadní skříni vozidla je namontován průtokový hadicový naviják s hadicí HABERKORN DN 25 podle ČSN EN 1947 v délce 60 m a naváděcími zařízením. Volný konec hadice je opatřen pistolovou proudnicí AWG s možností regulace průtoku a tvaru výstřikového kužele. Dále se zde nachází sběrač, kulový uzávěr, sací koš, záchytné a ventilové lanka, sponky na opravu požárních hadic, pěnoví nástavec na vysokotlakou proudnici a výstražné kužele.

V zadní skříni karoserie je namontováno požární čerpadlo THT TO 3000 a jeho ovládací panel. Výkon čerpadla je 2000 l/min s automatickou regulací tlaku po připojení dalšího útočného vedení a jeho ovládání. Nad ním je umístěno výsuvné plato s plovoucím čerpadlem a dvě 5m dlouhé požární hadice B. CAS je vybavena zařízením k řízení provozu účelové nástavby typu CAN – Bus. Veškeré ovládací prvky pro ovládání nástavby pomocí CAN – Bus systému jsou integrovány pouze do jednoho přehledného, centrálního ovládacího panelu, umístěného v prostoru zadní kabiny u čerpacího agregátu. Na levé straně je mikrofon s reproduktorem propojený s vozovou radiostanicí Motorola umístěnou v kabině.

K podlaze horní části nástavby jsou připevněny úložné hliníkové boxy na lopaty, ženijní nářadí, tažná lana, savce, přejezdové můstky atd. Jsou zde také umístěny hliníkové nastavovací žebříky, plastové barely se sorbentem, kanystry s pěnidlem a proudnice na střední pěnu.

Na střeše vozidla je umístěna modrá LED Signalizace Federal Signal Vama: Rampa Legend – 34× modul po 3 LED. V přední masce LED (x) 33 Predator 2 modré barvy, která jsou propojena se zvláštním výstražným zařízením a lze je vypnout samostatným vypínačem Po bocích nástavby za kabinou výstražné světla Federal Signal Vama: QUADRAFLARE Advance. Na zadní horní části pak oranžová alej Federal Signal Vama SMLED6.

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Prostor pro vybavení vozu skrytý za roletami je plně osvětlen LED diodami. Taktéž i pracovní prostor okolo vozu osvětlují Světla na obou bocích nástavby.

Technické údaje

Podvozek

T815-231R55/410

Motor

Tatra T3D – 928 – 31

Výkon motoru

325 kW - 442 HP (koní)

Nástavba

THT Polička

Kabina

1+5

Nádrž na vodu

4 000 l

Nádrž na pěnidlo

240 l

Čerpadlo

THT TO 3000

Výkon čerpadla

nízkotlak: 2 000 l/min při 1,0 MPa

vysokotlak: 250 l/min při 4,0 MPa

Lanový naviják

DC WINCH 12 000 LB – 5,4 t

Délka vozidla

7 750 mm

Výška vozidla

3 100 mm

Šířka vozidla

2 550 mm

Celková hmotnost

18 000 kg